torsdag 27 november 2008

Hyllning till en opel

"Du får opeln om du vill ha den!"
sa han till mig för ett år sedan, och jag skrattade lite överlägset och svarade
"Nej tack, jag gillar inte den och dessutom har jag redan en bra bil"
Jag syftade glatt på min vita, lilla micra.
"Du kan inte få en bättre bil"
försökte han med
Men ja sa "nej, nej, nej, jag gillar den inte, jag får inte i växlarna, den är för stor"

Så förändrades tiderna och när opeln redan var bortlovad till min bror behövde jag plötsligt två bilar. Då kröp jag på mina bara knän och bad att få låna den iallafall över sommaren. Och snälla änglar till släktingar man har så fick jag det.

Och nu sitter jag här framför den, klappar den stilla över motorhuven och fäller dystert en tår. För nu har tiden gått och vi måste skiljas åt för en tid. Bror vill inte ha den längre men finsk medborgare som den är måste den hem till Finland för att ta sig igenom en besiktning, men jag kan inte längre förstå hur jag ska klara mig utan den. "Du kan inte få en bättre bil", hans ord ekar i mitt huvud. Och ibland kan jag medge att jag har fel, och han har rätt, jag kan inte få en bättre bil...

Jag kommer sakna den dag och natt tills vi kan återförenas igen! Och då ska jag göra allt för att omregistrera den så att vi kan få vara tillsammans för alltid!




//Marie

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hahhahahaha. Jag luktar till mig lite ironi i det här inlägget. Om det var menat som helt seriöst, så var det ju vackert också;) HehehE! hohoho. ja du är rolig du. kram

Anonym sa...

Sån där bil har en vän till mig också! Likadan färg och allt!

Alva sa...

Haha, må era vägar inte skiljas för alltid! O kommer ihåg att jag tog den där bilden en varm dag i somras, innan den likt den trotjänare den är eskorterade dig till Rasta:)

Anonym sa...

VARFÖR behöver du två bilar?!? Kan inte låta bli att undra.. :)

Anonym sa...

Jonna, det är en låååång historia :)

Anonym sa...

Uppdatera blogg NU!!!!!!!!!!!!!

Alva sa...

Håller med Magda! Lite glest bland gångerna tycker jag:) Kan vi inte få ta del av nån dikt snart? Är säker på att du gömmer massa i datorn; Fubbigt att ni har massa snö förresten, när vi andra får hålla till godo med regn... /Kram