torsdag 13 mars 2014

Min allra första dator lektion!

Radio extrem frågade på fb här om dagen och vi mindes första gången vi använde internet
Jag kommer aldrig glömma den där första dator lektionen vi hade i Hangöby skolan, när datorn var alldeles ny och jag kanske var 9 år
Vår lärare visade oss en sökmonter, det var nog inte google på den tiden
Eureka eller något i den stilen
Han visade oss en ruta, och i den rutan kunde man till exempel skriva häst
Och trycka på en knapp 
På skärmen dök då plötsligt upp massor med sidor som handlade om hästar
och massor med bilder man kunde titta på
Och han förklarade vidare att om man ville vara mer exakt kunde man skriva till exempel vit häst
Och då dök det upp bara sidor som handlade om vita hästar
och massor med bilder på vackra vita hästar

Jag stod där med gapande mun och så häpen jag aldrig varit förut
Så fascinerad av vad den där maskinen kunde göra!

Efter den lektionen tog det fortfarande lång tid innan vi bar hem den första datorn till vårt hus
En stor klump som knastrade och lät när man ringde upp
Jag och Kristian stred jämnt om vems tur det var att få ha den
och dessutom fick man inte sitta för länge för man blockerade ju faktiskt telefonlinjen

Och jag hann fylla sexton år innan jag fick min första egna mobiltelefon
Innan de fick vi en telefon som var kopplad och stationerad i bilen
Vår första mobila
Det var jättestort, för när vi var på stugan så kunde vi få sätta oss i bilen, om vi hade parkerat den på alldeles exakt rätt ställe och ringa hem till mormor och farmor!


Idag kan en tvååring använda en ipad mycket bättre än mig
och jag måste fråga min brorsdotter hur jag ska göra för att inte dö efter två sekunder i det där spelet som är så roligt på mamma och pappas platta
Och hon kommer vinna mig alla gånger

Tiden bara går och går
Men jag kommer aldrig glömma när alla de där vita hästarna så magiskt dök upp på en skärm framför mig
Den där känslan
och alla speciella första stunder av magi innan tekniken blir en del i vardagen och man blir för gammal för att känna just magi inför nya tekniska prylar...




Inga kommentarer: