tisdag 18 mars 2014

Längtan till havet!

Det regnar ute 
och det är alldeles tyst inne

På senaste tiden har det blivit ett nästan ovanligt fenomen
Så jag passar på att njuta lite extra
av regnet
som smattrar mot rutan
och den tystnaden
som bara bryts av smattret

Och drömmer lite

Nu när vi är inne på tredje månaden efter jul och våren dessutom stormar in 
smyger sig stuglängtan på
havslängtan
Finlandslängtan

Och jag önskar det vore augusti och jag fick sitta på den där speciella trappan
med solen i ögonen
kanske nyvaken
och kaffedoften som letar sig ut

Gå barfota på bergen
och sticka sig på barren
och bländas av ett oändligt glittrande hav

Åka båt och låta ögonen tåras av vinden
Hoppa iland i Bromarv och långsamt traska bland torgstånden
Köpa ärter
Gå via spiltan och dricka en smirnoff
Pappas obligatoriska öl
och tjuvlyssna på Bromarvsbornas berättelser
Till sist strosa genom affären, handla lite smått och så en glass

Jag önskar det vore snart jag fick sätta mig i bilen med Mattias och bila den långa, långa vägen hem...

Men just nu ska jag njuta av regnet och tystnaden en liten stund till

Förändringarnas vind blåser
och jag får låta mig svepas med
och se fram emot en vacker svensk vår och försommar
Trädgårdsarbete, liv och rörelse, röster och gemenskap!

Och så en liten stund för mig själv ibland
Det är egentligen allt jag behöver!






Inga kommentarer: