lördag 15 februari 2014

Fleråriga växter!

Ute vräker snö ner men jag sitter inne i värmen och tänker på våren
Och att odla

Första sommaren här i Tokared planterade vi ett äppelträd.
Andra året anlade vi trädgårdsland, jag planterade häck, satte jordgubbsland och köpte en blåbärsbuske. Jag släpade till och med en tall hela vägen från Finland hit och planterade den mitt i trädgården.
I år planerar jag en gojibärsbuske, smultronplantor och en hallonbuske. Vi ska även plantera ett till äppelträd för att matcha det vi har så att det kan bli äpplen!

Och det slog mig att det är det första stället i Sverige som jag bott på där jag planterat något som övervintrar. Som jag planterat en buske och ett träd på! Första stället jag ser framåt på, första gången jag ser mig själv vara kvar om ett ett år, två år, tre år...

Den allra första platsen och det känns bra ändå in i hjärteroten!

Så nu kan våren få komma snabbt så att jag kan ge mig ut och gräva i jorden, plantera nytt och se det gamla vakna till liv igen!




Inga kommentarer: