onsdag 26 oktober 2011

Hangöflickan!

När jag förlorade Telly kände jag att jag förlorade en identitet

När jag flyttade till Sverige för snart fem år sedan förlorade jag också i princip en identitet
Hangöflickan

När jag träffar nya finlandssvenska människor på en fest idag njuter till fulla att för en stund få vara just Hangöflickan. Då det räcker med att säga att jag är från Hangö för att få en identitet. En stad alla kan relatera till. Någon säger regattan och alla skrattar och kan berätta anekdoter om deras besök där. Och ingen tycker de e konstigt att jag inte kan finska, jag kommer ju från Hangö. Jag behöver inte förklara mig i all oändlighet över detaljer, som jag är tvingad till i det land jag valt att leva i.
Och i dessa stunder kan jag för en sekund tvivla på att jag hör hemma i Sverige. När rikssvenskan skaver till och jag vill vara Hangöflickan.

Men i helgen var jag på ett vackert höst Bröllop, där kärleken svävade som ett dis över brudparet. Och jag fick några väldigt intressanta ord sagda till mig av en väldigt intressant människa.

”Ikväll är det fest, och vi är berusade av lycka, vardagen är tung var du än i världen befinner dig”

Och de orden sitter kvar inom mig när jag fortsätter leta efter min identitet…

Inga kommentarer: