torsdag 15 januari 2009

Elräkningen

Elräkningen kom igår
och det gjorde ont, inom mig
när den är alldeles
för hög

Det är så mycket pengar
och alla tankar snurrar runt i mitt huvud
när jag förstår vad de menar med att bo i ett hus
även när hyran är låg

Mycket pengar, och liten lön
och vi är sju
Jag, Leja, Linus, Davve, Telly, Malin, Nadja
alla är vi hungriga, alla kräver vi pengar

Och jag tänker alla där tankar jag får
eller kanske inte får tänka
Flytta, sälja, slakta, svälta
och jag gråter

För, för en gångs skull i mitt liv
vet jag nästan vad jag vill
Jag vill bo kvar
Jag älskar mitt paradis

Jag älskar oxå min djur
Men vem ska bort
För alla har jag inte råd att ha kvar
om jag vill stanna här

Och stanna, jag vill stanna
stanna, jag vill bo här
Så jag gråter lite mer
och viskar till katterna
"ni får stanna"

Jag går ut
står tyst och stilla och bara tittar
Tar in bilden av dem alla fyra
och så viskar jag till sist till hästarna
"ni får stanna"

Sen går jag in
suckar
och gråter lite till...


//Marie

2 kommentarer:

Anonym sa...

:( Dessa pengar. Skitpengar. Bajspengar. Hatar pengar.
(L) Det blir bra iallafall gumman! Klart du ska bo kvar i ditt paradis. Kram

Loveliest Lissie sa...

Jag hatar också pengar! Usch! Och jag håller med Magda, så klart du ska bo kvar. Hittar man ett ställe man trivs på är det guld värt.
Saknar dig!