tisdag 20 september 2011

Telly



Kommer du ihåg Telly?

Kommer du ihåg när vi badade i somras, och du blev så glad och betedde dig som en flodhäst och körde ner hela huvudet under vattnet?

Kommer du ihåg alla våra långsamma turer genom skogen och över ängarna, barbacka, barfota, utan hjälm och med hängande tyglar när vi strosade fram?

Kommer du ihåg den där enda gången jag har trillat av dig? När vi red sent en kväll och det var spökdimma över ängarna och över dammen och ett rådjur rörde sig i skogen, du tyckte det var lite läskigt så du hoppade åt sidan och jag som satt i tankar och barbacka gled av dig?

Kommer du ihåg när jag red dig bara i grimma och grimskaft, till och med i galopp?

Kommer du ihåg den där gången jag blev så kissnödig på din rygg så jag var tvungen att hoppa av dig och dra in dig i skogen och kissa bakom en buske, och du stod så snällt och bara tittade på mig?

Kommer du ihåg när du och Davve fick leka gräsklippare och jag stod i timmar med er på Bokullas gräsmattor och ni fick äta det saftiga gräset?

Kommer du ihåg i Hössna när vi red i snö som gick ända upp till din mage och du envist pulsade fram?

Kommer du ihåg alla ridturer jag satt på din rygg och vi hade Davve med som handhäst, hur han endera gick före och ville gå mycket fortare än du eller efter och surade för att det gick för långsamt?

Kommer du ihåg den där gången pappa red dig med westernsadeln som inte riktigt passade och han bara skulle kolla ner på sidan av dig och gled runt med sadel och allt och landade under din mage? Du stod bara stilla och väntade och tittade på honom?

Kommer du ihåg alla promenader tillsammans med Davve, när han gick först, jag i mitten och du sist?

Kommer du ihåg när vi mötte den där tomma, skramlande timmerstocksbilen och jag blev lite nervös men du bara vinklade lite på öronen och kollade lite snett på den när vi passerade varann?

Kommer du ihåg första gången du gnäggade åt mig när jag kom till hagen? Kommer du ihåg alla gånger sen som du har gnäggat när du har sett mig? Hur du lite försiktigt lyfter ditt huvud och ger ifrån dig en låg gnäggning och kommer mig till mötes?



Kommer du ihåg Telly?

Jag kommer aldrig att glömma...






Inga kommentarer: