lördag 12 april 2014

Det där med sängar!

Idag på morgonen när jag vaknade låg jag kvar och drog mig, Mattias sov fortfarande och jag ville inte väcka honom.
Jag låg där i vår sköna, stora dubbelsäng och insåg att det inte alltid varit en självklarhet med en säng för mig sen jag flyttade till Sverige.
Mycket får man med sig på flyg och i bil över Östersjön men just sängar är lite svårt när man är ensam.

Första tiden i Sverige bodde jag inneboende och sen på internat, då var säng inga problem!
Men när jag skulle flytta från Glimåkra till mitt paradis Bokulla insåg jag snabbt att jag inte hade någon säng!
När jag flyttade dit fick allt jag ägde plats i min lilla Nissan Micra, inklusive en vanlig skumgummimadrass!
Det vår också den, på golvet, jag sov på första tiden!
Så småningom åkte jag till Finland och hämtade mer grejer, men en säng fick inte plats i bilen. Däremot en gigantisk uppblåsbar madrass.
Den sov jag i några månader, tills jag hade så ont i ryggen att jag fick flytta ner på golvet på skumgummimadrassen igen.

När första sommaren tog slut och Magda och Alva flyttade ut fick jag ärva ett resårbotten. Det fanns inga ben till den så den fick ligga direkt på golvet men den var ändå rena himmelriket att sova i!

Framåt våren, tror jag det var, skulle Ammi från Rasta rensa hemma och undrade om jag ville ha en säng! Om jag ville ha en säng! Så av henne fick jag en svart metallram inklusive resårbotten!

Den sängen hängde sen med under väldigt många flyttar, bekväm och snygg som den var i mitt tycke!

Den hängde faktist med ändå hit till Tokared! När jag och Mattias flyttade ihop skaffade vi nya likadana ben till våra respektive resårbotten och skruvade ihop dem, Mattias 1.05 och min 90. Vi köpte en stor bäddmadrass och hade plötsligt en gigantisk säng :D 

Ifjol gick vi på loppis och fyndade en komplett dubbelsäng, trästomme och resårbotten för 140 kronor! Och den svarta metallsängen, ja, den fick faktist komma fram igen och bli en mysig dagbädd på vår uteplats!

Men det är ingen självklart det där med en helt vanlig, bekväm säng inser jag när jag ligger där och myser klockan sju på morgon, jämte Mattias som sussar så sött alldeles intill! Så jag burrar ner mig ännu djupare och ännu närmare och inser hur lycklig jag är idag!






Inga kommentarer: