onsdag 29 februari 2012

Storytelling

Jag studerar Storytelling - för strategisk kommunikation

Alla i min bekantskapskrets är helt omedvetna om begreppet.
Ingen har en aning om vad jag egentligen håller på med
och det är knappt jag själv fattar det ibland.

Men så finns det ögonblick där något händer...

I kursen digital storytelling skulle vi skapa filmer, en personlig och en mindre personlig.
Jag valde att göra den personliga om min älskade häst Telly.
För mig blev filmen väldigt gripande eftersom hon betydde så oerhört mycket för mig.
Men skulle någon annan kunna beröras av en film som var helt baserad på mina egna känslor och mitt förhållande till en häst?

Jag åkte till Finland och tog filmen med mig.
För min mor är hästar något nödvändigt ont som finns i hennes dotters liv. Hästar är något hon varken tycker om eller bryr sig särskilt mycket om.

Jag visade filmen för henne
och hon rördes till tårar...

En enda gång har jag sett min mor gråta i mitt liv, och det var när farmor dog.
Aldrig förr har jag sett henne röras till tårar.

Ögonblicket finns i mitt hjärta nu!

Och det är exakt det som Storytelling handlar om
Att beröra

1 kommentar:

Rikard Jansson sa...

Kul att höra att den gick hem! Nu blir det spännande att se filmen på redovisningen :)

/Rikard