torsdag 23 februari 2012

Charmad av Stockholm!

Jag planerade och oroade mig i veckor
och föll pladask

Jag har aldrig gett Stockholm en chans, jag har smitit dit om nätterna för att slippa trafiken och tagit båten över till Finland.
Jag har umgåtts med människor sedan jag flyttade till Sverige där Göteborg är Sveriges framsida och Stockholm inte står särskilt högt i kurs. Jag har tyckt som dom!

Men så stod jag där i folkvimlet och fascinerades av en stad som är så långt ifrån min vardag jag kan komma. Jag såg ut över havet, såg solen gå upp över gamla stan, sov till ljudet av vågskvalp, åkte tunnelbana, drack latte, åt lunch på små mysiga restauranger med trevlig personal och hade två kanondagar med klassen i en stad jag hatat men aldrig besökt.

Stockholm visade sig vara allt annat än det jag föreställt mig!

Och jag vill ge en liten eloge till den spärrvakt som hjälpte mig första dagen på tunnelbanan. Jag gick förvirrad fram till honom och frågade åt vilket håll jag borde åka för att komma rätt, en stressad stockholmare höll på att springa över mig eftersom jag stod i vägen, förskräckt tänkte jag hoppa undan men spärrvakten fräste till killen att han fick lov att vänta för jag var före i kön! Kanske en liten grej, men inte för mig! För det gjorde halva min Stockholmsvistelse!

Och det jag tar med mig efter mina dagar i Stockholm är att under ytan kan de vackraste ting existera!

Inga kommentarer: