torsdag 3 juli 2008

Förändring

Jag tror på förändring
Jag tror på att den globala uppvärmningen är en del av jordens naturliga förändring
Jag tror på att bensinprisets ständiga höjning är en normal förändringsprocess
Jag tror på förändring

Och jag tror på utveckling
Jag tror på människans förändring

Jag tror inte du tänker samma tanke när du föds som när du är 80 år och sitter under ett äppelträd

Igår stod jag i disken på jobbet och diskade medan tankarna surrade. Jag förflyttade de smutsiga tallrikarna och glasen från diskvagnen, via maskinen och rena igen ut till köande kunder. Och medan matresterna klibbade fast sig på mina fingrar och gammalt kaffe stänkte ner min tröja tänke jag på förändring...

Jag tror att man varje dag vaknar upp som en ny människa, varje dag är den första dagen av resten av livet, varje dag kan man förändra dåliga ovanor till goda, och tvärtom, goda till dåliga, varje dag kan man börja om på nytt...

Jag tror på förändringen.

Men för första gången i mitt liv har jag stannat upp, jag är inte längre på väg någonstans. Jag har satt mig ner med ansvarets tunga vikt över mina axlar och har inte planerat att gå min väg på en längre tid.
Och det skrämmer mig. Jag klarar inte av att sitta stilla, men ansvaret tynger ner mig, hårt mot marken och jag vet att den här gången måste jag stanna kvar och slåss...



//Marie

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror också på förändring, särskilt efter att ha träffat dig. Gillar din stämma! Va inte rädd. Kram