torsdag 19 juni 2014

Lupinen!

Lupin
Lupinen är absolut min största och mesta favoritblomma under hela sommarens blomning
Doften får mig nästan svimfärdig
och den är så vacker att ögon tåras

Men det bästa med den ändå, framför all dess skönhet, så får den mig att minnas
ger den mig den där speciella sommarkänslan
Barndomslycka och havsglitter
Mitt andra hem
Mitt Finland

Lupinen kommer alltid symbolisera mina finska somrar vid havet
Plockandet i massor vid ödegården
Det förgäves plockande av fröna som sedan strötts ut på den egna tomten för att få dem att växa närmare
Doftandet och alla myggbett som det envisa plockandet gett
Och bilden av farmor framträder så tydligt bland alla lupiner vid ödegården, hennes skratt, hennes busighet, hennes allt...

Jag är så tacksam att denna vackra blomma växer även här i mitt svenska land
Att jag till och med fått den att ta sig precis bredvid husknuten
Så att jag kan hänföras av den
Minnas
Och smålängta till ett annat land tillsammans med den!






Inga kommentarer: