fredag 7 september 2012

Minnenas vind!

Vi satt på en bänk och njöt av solen under den korta matrasten innan det var dags för eftermiddags lektionerna på distanslinjen.
Bakom oss kom fyra unga tjejer ut från byggnaden med klassrummet där det stod drama på dörren. De bar på en halv provdocka och ett rep. De skrattade och diskuterade och stannade vid ett träd. Solen sken genom löven.

Vi lämnade dem och satte oss i vårt klassrum och min blick vandrade långt, långt bort...

Till den lilla lilla byn i de djupa skånska skogarna.
Och jag mindes ett gäng glada tjejer som satt i solen med block och penna och skrev tillsammans.
Jag minns klassrum, med djup koncentration eller hysteriska samtal
Jag minns en blå sal där vi blev allt annat än det vi var
Där vi förvandlades
Jag minns ett år som inte är likt något annat jag någonsin varit med om
Sorg och förtvivlan
Men framförallt, lycka och glädje
Och allt i en salig blandning!

Den skolan var speciell
Sen finns det många andra skolor längs vägen
Hav, fester, vänskap, djur, natur, vandringar, internat, killar, disk, grävlingar, tält

Och inom mig, vet jag att inget av allt det där nånsin kommer igen
Och jag kan sakna det
Skollivet, pluggandet, matsalar, internat
Allt det där 
Lite för mycket ibland
För det är ett speciellt liv

Studietiden

Men jag behåller alla minnen i en liten ask i mitt hjärta 
Och låter dem bara snudda till ibland och göra ont
Sen minns jag allt roligt

Och till sist ser jag framåt!
Hand i hand...

1 kommentar:

Alva sa...

Åh vad mysigt, längtar tillbaks även jag:) Vad tiden gått fort sen dess... Puss