onsdag 22 augusti 2012

Hemma!



Vi gick hand i hand i Gällstad under Gällstaddagarna
Han hälsade på varannan människa
och pratade något ord med var tredje vi mötte

Händelsen förde mig tillbaka till mina ”var jag hör hemma” tankar
Han hör hemma här, han är uppväxt här, han känner varje litet grässtrå
och alla människor

I Finland är det samma sak för mina föräldrar
Om man rör sig på stan med dem så hälsar de på varannan människa
De har aldrig bott någon annanstans i hela sitt liv

Hemma

Men jag, som flyttat så många gånger att händernas alla fingrar inte på långt räcker till
Här som där går jag tyst

 Har jag iallafall inbillat mig
Tills jag öppnade ögonen
och insåg
att jag hälsar på människor dagligen på Rasta
Pratar bort några minuter
Springer på folk i affären
Till och med på Gällstaddagarna
fanns det människor jag kunde säga hej till

Den där tiden är förbi
När jag inte kände någon alls här

Hemma

Och så kom det in ännu en av alla dem som jag hälsar på på Rasta
och han frågade om jag flyttat färdigt nu
Och jag sprack upp i ett stort leende
och svarade
Ja, jag har hittat hem nu!

Hemma!









Inga kommentarer: