onsdag 15 juni 2011

Skipars

Den har alltid funnits i mitt liv
Ödegården
som ligger i närheten av mitt sommarparadis

Jag har alltid besökt stället
med mamma och pappa
ensam
med en kompis eller med Farmor

Plockat blommor
Tittat in genom fönstren
Pallat äpplen från knotiga gamla äppelträd
och snott gamla tekannor från bastubyggnaden med farmor

Men framför allt så har jag drömt
Jag har vandrat omkring där
med solen i håret
och gräset upp till midjan
i ett överflöd med blommor
och blundat

Och drömt mig dit i framtiden

Till ett renoverat hus
En hage med hästar
En lösdrift med 70 får
Ett eget företag med uthyrningsstugor
och ridläger

Ljuslyktor i fönstren, katterna på trappan och tre stora hundar
Fyra barn och en händig man
Och en husvagn

Klippta gräsmattor
och rabatter med rosor
och vilda lupiner överallt

En brygga vid stranden, en träeka
och uppröjd vik till sandstrand igen

Jag har vandrat på den där ödegården
genom hela min uppväxt

och drömmarna
de följer nog mig genom hela livet



1 kommentar:

Alva sa...

Allt låter bekant, de fyra barnen måste ha tillkommit ganska nyss..:)