tisdag 31 december 2013

Åren går!

Doften av smink
Känslan av darrande hand alldeles för nära ögat
Pudermoln i hela toaletten
Och musik från rummet intill

Proceduren är fortfarande densamma
Men jag har blivit äldre
Och jag är väldigt tacksam för det

Sminkproceduren väcker minnen från förr
Från min vildaste ungdomsperiod
När sminket alltid var början, förhoppningen om en lyckad kväll
En cider balanserad på handfatskanten, och bubblorna som spred sig kroppen ingav makt
Sminket var förhoppningen om att bli kysst
Men ångesten lurade alltid under ytan
För följande gång ansiktet mötte spegeln var ångesten ett faktum, sminket utsmetat och någon besviken
De vilda ungdomsåren var fulla av smink
Förhoppningar och ångest
År jag aldrig hade velat vara utan
men idag är jag glad att jag blivit äldre

Då som nu sminkar jag mig med glitter runt ögonen, för ögonskugga har aldrig fastnat
Men idag är jag trygg, och bara minnet av ångesten finns kvar när pudermolnet sprider sig på toaletten

Hand i hand ska jag gå på nyårsmiddag och imorgon ska jag vakna till ett nytt år med glädje och sminket kommer vara avtorkat och borta innan jag ens hunnit somna!


Gott nytt år!

Inga kommentarer: